Олімпіада з хімії 2015-2016.


Департамент освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара

Обласна олімпіада з хімії
ІІ етап
2015 – 2016 навчальний рік

7 клас.
 І. У завданнях 1 – 10 необхідно вибрати одну правильну відповідь. Оцінюється в 1бал.
1. Якщо атом приєднує електрон, він перетворюється на: а)інший атом ;  б)позитивно заряджений йон; в) ізотоп (нуклід);  г) негативно заряджений йон; д)інший хімічний елемент.
2. У періодичній системі всі хімічні елементи розміщені за: а) зростанням атомної маси; б) зростанням заряду ядер атомів; в) зростанням металічних властивостей хімічних елементів; г) зростанням валентності.
3. Різниці між тілами живої і неживої природи немає на рівні: а) молекул;
б)  речовини;в) клітин; г) атомів.
4. Під час хімічних реакцій зберігаються: а) молекули; б) атоми; в) сама речовина;
г) деяка частина речовини.
5. Причини сполучення атомів один з одним і значення валентності елементів пояснюються: а) будовою атомів; б) кількістю електронів у атомі;  в) складом ядра атома; г) величиною атомної маси.
6. Маса атома Нітрогену в порівнянні з масою атома Феруму: а) менша у 2 рази;
б) однакова; в) менша у 4 рази; г) менша на 1/12 маси атома Карбону.
7. Основна причина, через яку мідь та алюміній можна назвати і речовиною, і матеріалом у наступному: а) залізо і алюміній є металами; б) їм можна надавати різної форми;в) із них можна виготовляти різні фізичні тіла; г) у вигляді руд мають широке розповсюдження в земній корі.
8. Не всі з наведених нижче тверджень є правильними. Помилка допущена у твердженні:а) включена електрична лампочка виділяє тепло і світло. Це фізичний процес, тому що при цьому нові речовини не утворюються; б) від довгого зберігання молоко скисає. Це хімічний процес, тому що при цьому утворюються нові речовини, змінюється смак;в) розчинення кухонної солі у воді – хімічний процес, тому що при цьому вода набуває солоного смаку; г) розповсюдження запаху парфумів – фізичне явище, тому що відбувається процес дифузії, але нових речовин не утворюється.
9. Розставивши коефіцієнти в схемі хімічної реакції Rb + Н2О → RbОН + Н2 , ви перетворюєте її на хімічне рівняння, в якому сума всіх коефіцієнтів становить: а) 4; б)7; в) 10;  г) 12. 
10. Якщо при згорянні кальцію масою 20 г утворюється 28 г його оксиду, то при цьому витрачається кисень масою: а) 8 г;  б) 12 г;  в) 16 г;  г) 32 г
 ІІ. У завданнях 11 – 15 необхідно вибрати декілька правильних відповідей. Правильна відповідь за кожне завдання – 2 бали.
11. Молекули сечовини (NН2)2СО та амоній карбонату (NН4)2СО3 побудовані із атомів одних і тих же хімічних елементів, але ці речовини мають різні властивості, так як:а) мають різний кількісний склад молекул при однакову якісному складі;
б) мають різну будову молекул; в) мають однакову будову, але різний кількісний склад молекул;г) мають різний агрегатний стан.
12. Про хімічні явища йде мова у твердженнях: а) кисень погано розчиняється у воді; б) під дією електричного струму вода розкладається на водень і кисень; в) без кисню обмін речовин в організмах був би неможливим; г) азот переходить у рідкий агрегатний стан при дуже низьких температурах.
13. Поняття «хімічний елемент» і проста речовина відрізняються:
а)  уявним сприйняттям одного і реальним існуванням іншого; б) сукупністю чітко виражених властивостей; в) символічними виразами; г) характеристикою окремих атомів.
14. Порядковий номер хімічного елемента відповідає: а) позитивному заряду ядра атома; б) кількості протонів у ядрі; в) кількості нейтронів у ядрі; г) кількості електронів; д) відносній атомній масі; е) валентності атома хімічного елементу.
15. Хімічні елементи, здатні утворювати по дві і більше простих речовин:
а) Оксиген; б) Гідроген;  в) Карбон; г) Сульфур.
ІІІ. Завдання 16 – 20 мають на меті встановлення відповідності, для чого необхідно заповнити таблицю, вписати в неї відповідні літери або цифри. Правильна відповідь на кожне запитання –   3бали.
16. Установіть відповідність між поняттям та його визначенням:
1.

2.

3.

4.

5.

6.

1. індекс;           а)відношення маси, що припадає на елемент, до маси всієї речовини;
2. коефіцієнт;          б) цифра, що вказує кількість атомів у молекулі;
3. валентність;       в) умовний запис складу речовини за допомогою       хімічних символів;
4. масова частка;     г) число, яке показує кількість молекул або
5. хімічна формула;   окремих атомів даної речовини;
6. хімічне рівняння.  д) запис хімічних формул та хімічних реакцій
                                      за допомогою  атомів;
     е) властивість атомів хімічного елемента з’єднуватися з певним числом атомів того самого  або інших елементів
17. Установіть відповідність між явищами:
а) фізичні явища:     б) хімічні явища:          
1. утворення осаду;
6. поглинання теплоти;  
2. виділення газу;
7. розчинення жиру в бензині;
3. проходження електричного струму в металах;
8. поширення запаху речовин у повітрі;
4. зміна агрегатного стану речовини;
9. виділення теплоти; 
5. поява, зникнення чи зміна запаху;
10.поява полум’я.


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
а










б














18. Установіть відповідність з одного боку між  атомом  хімічного елемента і
простою речовиною та з другого – характеристиками, які їм належать:
а) атом хімічного елемента;                                   1. символ;
б) проста речовина;                                                2. агрегатний стан;
                                                                                   3. атомна маса;
              4. молекулярна маса;

1
2
3
4
5
6
7
8
9
а









б









              5. густина;
6. температура кипіння;
7. валентність;
8. колір;
 9. заряд ядра.
19. Установіть послідовність дій при  розділенні суміші цукру, олії, води, піску:

  1.  


  1.  


  1.  


  1.  


  1.  

а) фільтрування;
б) відстоювання;
в) випарювання;
г) перегонка;
д) кристалізація;
20. Розділіть окремі назви тіл, речовин, сумішей: а) целюлоза; б) вода морська;
в) молоко; г) цвях; д) срібло; е) сірники; є) крейда; ж) бензин; з) освячена вода;
і) мед бджолиний.


а
б
в
г
д
е
є
ж
з
і
Тіла










Речовини










Суміші
















ІV. Завдання 21 – 25 із відкритою відповіддю і передбачають записи розв’язання задач, розрахунків, міркувань.
21. Заповніть таблицю, яка відображає відомості про хімічний елемент ІV групи Періодичної системи хімічних елементів, якщо відомо, що атоми  його мають 6 нейтронів
1.
Символ хімічного елемента

2.
Назва  хімічного елемента

3.
Номер періоду

4.
Номер групи

5.
Підгрупа

6.
Порядковий номер

7.
Заряд ядра

8.
Протонне число

9.
Кількість протонів

10.
Кількість нейтронів
6
11.
Кількість електронів

12.
Відносна атомна маса

13.
Маса одного атома

14.
Схема будови атома

15.
До яких елементів належить

16.
Йон, характерний для атома

17.
Валентність хімічного елемента

18.
Ступінь окиснення елемента

19.
Масова частка цього елемента в організмі людини

20.
Формула простої речовини

21.
Значення цієї речовини

22.
Приклад формули складної речовини, що містить визначений елемент

23.
Валентність елементів у сполуці

24.
Масові частки елементів у сполуці

25.
Значення цієї речовини


10 балів
22.  За масовими співвідношеннями атомів хімічних елементів mSi: mO = 7 : 8 знайдіть хімічну формулу речовини та дайте їй характеристику за планом:
1.
Хімічна формула речовини

2.
Проста чи складна речовина

3.
Якісний склад: з яких елементів складається , їх назва та класифікація

4.
Кількісний  склад

5.
Кількісні співвідношення елементів

6.
Масові співвідношення елементів

7.
Відносна  молекулярна (формульна)маса

8.
Масова частка елементів

9.
Що вам відомо про цю сполуку?

10балів
23. Назвіть елемент X,масова частка якого в речовині складу ХСО3становить 40 %
 (10 балів)
24. Маса молекули води приблизно становить 3·10-23г, а маса атома Карбону - 2·10-23г. Знайдіть за цими даними відносну молекулярну масу води.           (15балів)
25. Маса молекули  фосфору дорівнює 205,84∙10-24 г  (1 а.о.м. = 1,662∙10-24 г). Із скількох атомів фосфору вона складається? Яку валентність може проявляти елемент Фосфор? Чи міститься цей елемент у живій природі? Наведіть приклад. (20 балів)

Дякуємо за відповіді!



Департамент освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара

Обласна олімпіада з хімії
ІІ етап
2015 – 2016 навчальний рік

8клас.
І. У завданнях 1 – 10 необхідно вибрати одну правильну відповідь. Оцінюється в 1бал
1.Найпоширеніший елементземної кори: а) Si; б) С; в) О;  г) Аl.
2.У космосі найбільше таких хімічних елементів, що складаються з:
а) Гідрогену й Оксигену;б) Гелію, Аргону, Неону; в) Гідрогену і Гелію; г)Нітрогену, Гідрогену і Гелію.
3.Силіцій(ІV) оксид є основою: а) бурштину; б) дорогоцінного каменю аметисту; в) сапфіру; г)перлів.
4.За який елемент у вигляді простої речовини то платять дорожче, ніж за золото, то навпаки, платять за те, щоб його позбутися? а) Платина; б) Меркурій; в)Карбон; г) Силіцій.
5. Сусальне золото містить: а)очищене золото; б) суміш золота з платиною;
в) золото з багатьма домішками благородних металів; г) станум(ІІ) сульфід.
6.Розлиту ртуть можна нейтралізувати за допомогою: а) сірки; б) мідної пластинки;
в) розчину ферум(ІІІ) хлориду; г) розчину ферум(ІІ) хлориду.

7.У бджолиному меді найбільша масова частка: а) глюкози і фруктози; б)сахарози;
в) глюкози і сахарози; г) фруктози і сахарози.
8.В одну стадію з цинк оксиду не можна добути: а) цинк ортофосфат; б) цинк гідроксид;в) калій цинкат; г) цинк.

9. Під час озонування кисню об’єм суміші зменшився на 5мл.Об’єми (виміри зроблені за однакових умов) утвореного озону та кисню, що прореагував при цьому, становлять: а) 10 і 15 мл; б) 5 і 5мл; в)10 і 10мл; г) 15 і 10мл.
10.Аномальні фізичні властивості води пояснюються наявністю: а) водневого зв’язку; б) йонів гідроксонію; в) поляризації молекул води; г) розчиненого кисню у воді.

ІІ. У завданнях 11 – 15 необхідно вибрати кілька правильних відповідей. Правильна відповідь за кожне завдання – 2 бали.
11.Одночасно утворюються основні і кислотні оксиди при термічному розкладі:
а) NаNО3б)Сu(NО3)2; в) АgNО3; г) ZnSО4.
12.Змішали гази: 40л амоніаку, 20л гідрогенхлориду, 15л кисню. Після проходження реакції в посудині виявили: а) NН3; б) НСl; в) О2; г) NН4Сl.
13.Ряди сполук, що містять тільки амфотерні оксиди та гідроксиди:
а) ВеО, МnО2, In(OH)3,Cr(OH)3;      б) Gа(OH)3, Fе(OH)3, Zn(OH)2, ВеО;
в) МnО2, Zn(OH)2, Аl2О3, Н2O; г) Gа(OH)3, Аl(OH)3, Мn(OH)2, Ва .

14.Реакція нейтралізації властива: а) нерозчинним основам; б) нерозчинним кислотам;в) лугам; г) лугам і нерозчинним основам; д) амфотерним основам 
15.Однакове число молекул кисню і вуглекислого газу буде в: а) однаковій масі цих газів;б) однаковій кількості речовини цих газів; в)однакових об’ємах (н.у.) цих газів; г)масі, яка відповідає однаковій кількості атомів цих газів.

ІІІ. Завдання 16 - 20 мають на меті встановлення відповідності, для чого необхідно заповнити таблицю, вписати в неї відповідні букви або цифри. Правильна відповідь на кожне запитання –   3бали.
16.Встановити генетичний ланцюжок одержання купрум (ІІ) сульфату :
а) купрум(ІІ) нітрат; б) мідь; в) купрум(ІІ) гідроксид; г) купрум(ІІ) оксид

1
2
3
4





1
2
3
4





або


17.Установіть послідовність речовин відповідно до їх характеристик: належить до кислих солей (1) → здатна до алотропної модифікації (2) → несолетворний оксид (3) →  проявляє амфотерні властивості (4) → змінює забарвлення лакмусу на червоний (5) → використовується для добування кислоти
  (6):
а) NаНСО3;б)СО; в)НСlО4;г)Р2О5, д) С,  е) ВеО.
1
2
3
4
5
6









18.Установіть відповідність між назвою хімічного елемента та його поширеністю:

а
б
в
г
д
е
1






2






3






4






5






1. Найпоширеніший елемент у літосфері.    а).Карбон;
2. Найпоширеніший елемент в атмосфері.   б). Оксиген;
3. Найпоширеніший елемент у Всесвіті.      в). Астат;
4. Найпоширеніший елемент земної кулі.     г). Нітроген;
5. Найпоширеніший елемент                         д). Гідроген;
    у живій природі.                                       е).Ферум.                                                    
19.Встановивши закономірність заповнення перших двох рядів, заповнити третій ряд:
1.  Na,    Na2О,  NaОН,     Na24
2.  S,      SО3,    Н24,     К24
3.  …_,   …,  Ва(ОН)2, …  .
20.Установіть відповідність між формулами і назвою руд:
1.Fe2О3;                 а)магнітний залізняк;
1
2
3
4




2. Fe2О3·H2O;        б)пірит;
3.Fe3О4;                 в)червоний залізняк;
4.FеS2                                г)бурий залізняк;
                             д)залізна окалина.
ІV. Завдання 21 – 25 із відкритою відповіддю і передбачають записи розв’язання задач, розрахунків, міркувань.
21. У лабораторії є вода, повітря, магній і хлор. Використовуючи лише ці речовини, отримайте якомога більше інших. Запишіть рівняння реакцій.
(За кожне рівняння - 1 бал. Всього – 10 балів)
22. Обчислити масу 1 л суміші газів (н.у.), якщо вона містить водень, гелій та азот з рівними масами.(15 балів)
23. На шальках терезів урівноважені однакові колби, в кожної з яких знаходиться по 200 г 20%-ного розчину хлоридної кислоти. В першу колбу внесли 20 г цинку, а в другу - 20 г кальцій карбонату. Чи зміниться рівновага по закінченні реакцій, і яка колба буде важче? Відповідь підтвердіть розрахунками. (15 балів)
24. Маємо три зразки однакового об’єму: золото, алюміній та лід. Густина золота – 19,3 г/см3, алюмінію – 2,7 г/см3, льоду – 0,9 г/см3. У якому із зразків міститься найбільша кількість атомів? (15 балів)
25. До складу середньої солі входять чотири неметалічні елементи. При нагріванні сіль розкладається з утворенням двох простих газоподібних речовин (є складовими повітря) в об’ємному співвідношенні 2:1 та простої речовини у рідкому стані, а також речовини найпоширенішої на земній кулі.
1) Який хімічний елемент, що входить до складу солі утворює просту речовину у рідкому стані?  (1 бал)
2) Які інші хімічні елементи входять до складу солі? (1 бал)
3) Скласти рівняння реакції розкладу солі. (4 бали)
4) Яку масу солі розклали, якщо при цьому виділилася суміш газів об’ємом 22,4л. (н.у) ? (4 бали) (Всього 10 балів)

Дякуємо за відповіді!




Департамент освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара

Обласна олімпіада з хімії
ІІ етап
2015 – 2016 навчальний рік

клас
І. У завданнях 1 – 10 необхідно вибрати одну правильну відповідь. Оцінюється в 1бал
1. Найпоширеніший елемент земної кори: а) Si; б) С;в) О;  г) Аl.
2. У космосі найбільше таких хімічних елементів, що складаються з:
а) Гідрогену і Оксигену; б) Гелію, Аргону, Неону; в) Гідрогену і Гелію;
г) Нітрогену, Гідрогену і Гелію.
3. Силіцій(ІV) оксид є основою: а) бурштину; б) дорогоцінного каменю аметисту;
в) сапфіру; г) перлів.
4. За який елемент у вигляді простої речовини то платять дорожче, ніж за золото, то навпаки, платять за те, щоб його позбутися? а) Платина; б) Меркурій;
в) Карбон; г) Силіцій.
5. Сусальне золото містить: а) очищене золото; б) суміш золота з платиною;
в) золото з багатьма домішками благородних металів; г) станум(ІІ) сульфід.
6.Розлиту ртуть можна нейтралізувати за допомогою: а) сірки; б) мідної пластинки; в) розчину ферум(ІІІ) хлориду; г) розчину ферум(ІІ) хлориду.
7. У бджолиному меді найбільша масова частка: а) глюкози і фруктози;
б) сахарози; в) глюкози і сахарози; г) фруктози і сахарози.
8.В одну стадію з цинк оксиду не можна добути: а) цинк ортофостат; б) цинк гідроксид; в) калій цинкат; г) цинк.
9. Під час озонування кисню об’єм суміші зменшився на 5мл. Об’єми (виміри зроблені за однакових умов) утвореного озону та кисню, що прореагував при цьому, становлять: а) 10 і 15 мл; б) 5 і 5мл; в)10 і 10мл; г) 15 і 10мл.
10. Аномальні фізичні властивості води пояснюються наявністю: а) водневого зв’язку; б) йонів гідроксонію; в) поляризації молекул води; г) розчиненого кисню у воді.
ІІ.У завданнях 11 – 15 необхідно вибрати кілька правильних відповідей. Правильна відповідь за кожне завдання – 2 бали.
11. Водневий зв’язок може утворюватися між: а) молекулами етанолу;
б) окремими частинами однієї молекули; в) атомами хімічних сполук;
г) полярними і неполярними молекулами.
12. Щоб зменшити ступінь дисоціації оцтової кислоти до її розчину необхідно додати: а) дистильовану воду; б) розчин нітратної кислоти; в) тверду сіль натрій ацетат; г) тверду сіль калій хлорид.
13. Одночасно утворюються основні і кислотні оксиди при термічному розкладі:
 а) NаNО3б) Сu(NО3)2; в) АgNО3; г) ZnSО4.
14. У водному розчині гідролізу не піддається: а) LiCl; б) Аl2S3; в) КNО3;
г)Са3(РО4)2.
15. Якщо до чистої води додати стільки кислоти, щоб концентрація йонів Гідрогену зросла до 10-3 моль/л, то при цьому концентрація гідроксид-йонів: а) знизиться;
б) підвищиться. Вона дорівнюватиме: 1) 10-7 моль/л; 2) 10-11 моль/л; 3) 10-3моль/л;
4) 10-14 моль/л.
ІІІ. Завдання 16 - 20 мають на меті встановлення відповідності, для чого необхідно заповнити таблицю, вписати в неї відповідні букви або цифри. Правильна відповідь на кожне запитання –   3бали.
16.Установіть послідовність утворення сполук у розчині, якщо у воді було розчинено фосфор(V) оксид, а згодом поступово додавали натрій гідроксид:
а) натрій ортофосфат; б) натрій гідрогенортофосфат; в) ортофосфатна кислота;
г) натрій дигідрогенортофосфат.
1
2
3
4







17.Установіть послідовність збільшення концентрації йонів розчиненого у воді цинк нітрату:а) Н+; б) ZnОН+; в) Zn2+; г) NО-.       

1
2
3
4






18. Установіть відповідність між речовиною та її характеристикою:
а) може бути відновником;1НСlO4
б) може бути тільки окисником;2NН3
в) може диспропорціонувати;3S
г) сполука, в якій ступінь окиснення Сульфуру +4;4К2SO3
1
2
3
4




д) сполука, в якій ступінь окиснення Сульфуру -2;


19.Установіть відповідність між речовинами та характеристикою рівнянь її дисоціації:

        Речовина                Характеристика рівнянь дисоціації
а) СаОНСl ;       1) три ступеня, всі за типом слабкого електроліту;
б) Аl(ОН)3;        2) два ступеня, за типом сильного електроліту;
в) Fе(ОН)23; 3) три ступеня, перша та друга за типом сильного електроліту,
г) Аl4С3.              третя -  за типом слабкого електроліту;
4) не дисоціює, взаємодіє з водою з утворенням речовин іншого класу;
5) три ступеня, перша – за типом сильного електроліту, друга та
                            третя - затипом слабкого електроліту;
6) три ступеня, всі за типом сильного електроліту.
а
б
в
г







20. Розглянути 9 малюнків та вказати, якій структурі речовини вони відповідають:
•алмазу -  
•кристалу йоду -
•шару атоміву графіті   -
•молекулі води-
•металічному кристалу-
•натрій хлориду-




ІV. Завдання 21 – 25 із відкритою відповіддю і передбачають записи розв’язання задач, розрахунків, міркувань.
21.У лабораторії є вода, повітря, магній і хлор. Використовуючи ці речовини та продукти їх взаємодії, складіть не менше 20 рівнянь реакцій добування нових речовин. (За кожне рівняння - 0,5 балів.) (10 балів)
22. Як відомо розчин будь-якої речовини закипає при більш високій температурі, ніж чистий розчинник. Поясніть це явище. Чи змінюється, якщо змінюється, то як саме, температура кипіння розчину, чистого розчинника при підтримці кипіння кожного з них у відкритій посудині?  Відповідь обґрунтуйте.(15 балів)
23.Складовими природного Магнію є нукліди 24Мg, 25Мg і 26Мg. Число атомів 24Мg відноситься до числа атомів 25Мg і до числа атомів 26Мg як 393:50,5:56,6. Обчисліть відносну атомну масу природного Магнію.(15балів)
24.Суміш залізної окалини, заліза та міді помістили в надлишок розбавленої хлоридної кислоти. При цьому утворились газ об’ємом 8,96 дм3 та нерозчинний залишок масою 2,56 г. Таку ж масу вихідної суміші відновили воднем, на що витратили 1/5 частину одержаного в попередньому досліді газу. Обчисліть масові частки (%) компонентів у вихідній суміші.(15 балів)
25.До складу середньої солі входять чотири неметалічні елементи. При нагріванні сіль розкладається з утворенням двох простих газоподібних речовин (є складовими повітря) в об’ємному співвідношенні 2:1 та простої речовини у рідкому стані і складної речовини.(10 балів)
1) Який хімічний елемент, що входить до складу солі утворює просту речовину у рідкому стані?(1 бал)
2) Які інші хімічні елементи входять до складу солі?(1 бал)
3) Скласти рівняння реакції розкладу солі.(3бали)
4) Яку масу солі розклали, якщо при цьому виділилася суміш газів об’ємом 22,4л. (н.у) ?(2 бали)
5) Вказати процеси окиснення і відновлення, окисник і відновник. До якого типу належить ця реакція? (3 бали)


Дякуємо за відповіді!




Департамент освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара

Обласна олімпіада з хімії
ІІ етап
2015 – 2016 навчальний рік

10 клас

І. У завданнях 1 – 10 необхідно вибрати одну правильну відповідь. Оцінюється в 1бал
1.Найпоширеніший елемент земної кори: а) Si; б) С; в) О;  г) Аl.
2. У космосі найбільше таких хімічних елементів, що складаються з:
 а) Гідрогену і Оксигену; б) Гелію, Аргону, Неону; в) Гідрогену і Гелію;
г) Нітрогену, Гідрогену і Гелію.
3.Силіцій (ІV) оксид є основою: а) бурштину; б) дорогоцінного каменю аметисту в)сапфіру; г) перлів.
4.За який елемент у вигляді простої речовини то платять дорожче, ніж за золото, то навпаки, платять за те, щоб його позбутися? а) Платина;
б) Меркурій; в) Карбон г) Силіцій.
5. Сусальне золото містить: а) очищене золото; б) суміш золота з платиною;
в) золото з багатьма домішками благородних металів; г) станум(ІІ) сульфід.
6.Розлиту ртуть можна нейтралізувати за допомогою: а) сірки; б) мідної пластинки; в)розчину ферум(ІІІ) хлориду; г) розчину ферум(ІІ) хлориду.
7. У бджолиному меді найбільша масова частка: а) глюкози і фруктози; б) сахарози; в) глюкози і сахарози; г) фруктози і сахарози.
8.В одну стадію з цинк оксиду не можна добути: а) цинк ортофостат; б) цинк гідроксид; в) калій цинкат; г) цинк.
9. Під час  озонування кисню об’єм суміші зменшився на 5мл. Об’єми (виміри зроблені за однакових умов) утвореного озону та кисню, що прореагував при цьому, становлять:  а) 10 і 15 мл; б) 5 і 5мл; в)10 і 10мл; г) 15 і 10мл.
10.Аномальні фізичні властивості води пояснюються наявністю: а) водневого зв’язку; б) йонів гідроксонію; в) поляризації молекул води; г) розчиненого кисню у воді.
ІІ. У завданнях 11 – 15 необхідно вибрати кілька правильних відповідей. Правильна відповідь за кожне завдання – 2 бали.
11. При окисненні метану киснем повітря в присутності різних каталізаторів можна добути: а) етер; б) спирт; в) альдид; г) кислоту.
12. Залізо пасивують кислоти: а) концентрована нітратна кислота;  
б) розведена нітратна кислота; в) концентрована сульфатна кислота;
г) концентрована хлоридна кислота; д) розведена сульфатна кислота.
13. Під дією температури не відбувається зміна:а) первинної;б) вторинної;
в) третинної; г) четвертинної  структур білкової молекули.
14. Щоб зменшити ступінь дисоціації оцтової кислоти до її розчину необхідно додати: а) дистильовану воду; б) розчин нітратної кислоти;
в) тверду сіль натрій ацетат; г) тверду сіль калій хлорид.
15. При взаємодії алюміній хлориду знатрій сульфідом у водному розчині утворюється: а) алюміній сульфід; б) алюміній гідроксид; в) гідрогенсульфід; г) натрій хлорид.

ІІІ. Завдання 16 - 20 мають на меті встановлення відповідності, для чого необхідно заповнити таблицю, вписати в неї відповідні букви або цифри. Правильна відповідь на кожне запитання –   3бали.
16.Установіть послідовність утворення сполук у речовині, якщо у воді було розчинено натрій оксид,  а згодом поступово додали ортофостатну кислоту:
а) натрій ортофосфат; б) натрій дигідрогенортофосфат; в) натрій гідрогенортофосфат;г)натрій гідроксид.
1
2
3
4







17.Установіть відповідність:
1
2
3
4
5
6






1. Найтугоплавкіший метал                 а)алмаз
2. Найтвердіший метал                         б) вольфрам
3. Феромагнетик                                    в)золото
4. Найпластичніший метал                   г)хром
5. Найелектропровідніший метал        д)кобальт
6.Найпоширеніший металічний           е )срібло
елемент у літосфері                               є)алюміній
                                                                 ж)ферум
18.Установіть відповідність між алотропними модифікаціями, які утворює Карбон, і станом гібридизації    атомів:
1
2
3



1.Алмаз                 а) sp-гібридизація;
2.Графіт                б)sp2-гібридизація;
3.Карбін                в) sp3-гібридизація.
Алмазоподібною є також кристалічна структура простої речовини _______________.
19.Установіть послідовність використання речовин добування метанової кислоти
1
метанол
2
хлорометан
3
метан
4
метаналь

а
б
в
г




20. Установіть відповідність між рівнянням реакції та характером зміни ступенів окиснення атомів Хлору
Рівняння реакції
Характер зміни ступенів окиснення атомів Хлору
1. 4НСl + МnО2 = Сl2↑ + МnСl2+ 2Н2О
а) Хлор є окисником
2. 3Сl2 + 6КОН = 5КСl + КСlО3+ 3Н2О
б) Хлор є відновником
3. NаСl + АgNO3 = AgCl↓ + NaNO3
в) Хлор є окисником і відновником
4. 3Н2S + КСlО= 3S↓ + КСl + 3Н2О
г) Хлор не змінює ступенів окиснення

д) Частина атомів Хлору є відновником, а частина – не змінює ступеню окиснення

1
2
3
4








ІV. Завдання 21 – 25 із відкритою відповіддю і передбачають записи розв’язання задач, розрахунків,  міркувань.
21.У лабораторії є вода, повітря, магній і хлор. Використовуючи ці речовини та продукти їх взаємодії, складіть не менше 20 рівнянь реакцій добування нових речовин. (За кожне рівняння - 0,5 балів.)                 (10 балів)
22.Газ, що виділився при взаємодії цинк сульфіду з надлишком хлоридної кислоти, змішали з газом, одержаним при температурі розкладу калій перманганату. Для утворення газової суміші створили умови, за яких відбулася хімічна реакція. Об’єм одержаного газу виявився на 33,6 л (н.у.) меншим від об’єму вихідної газової суміші. Яку масу цинк сульфіду використали для реакції?                                                        (15 балів)
23. Після спалювання 28 л органічної речовини утворилося 112 л вуглекислого газу (н.у) і 67,5 г води. Густина пари речовини за воднем дорівнює 27. Встановіть молекулярну формулу речовини. Запишіть її можливі ізомери                                                                      (15 балів).
24.Суміш спирту й альдегіду масою 8,4 г, в якій масова частка аль­дегіду дорівнює 82,9 %, прореагувала арґентум (І) оксиду масою 27,84 г. Визначте формули спирту й альдегіду, якщо вони містять однако­ву кількість атомів Карбону, а їхні радикали мають лише сигма-зв'язки.          (15 балів)
25.До складу середньої солі входять чотиринеметалічніелементи. При нагріванні сіль розкладається з утворенням двох простих газоподібних речовин (є складовими повітря) в об’ємному співвідношенні 2:1 та простої речовини у рідкому стані.
1) Який хімічний елемент, що входить до складу солі утворює просту речовину у рідкому стані?                                                         (1 бал)
2) Які інші хімічні елементи входять до складу солі?               (1 бал)
3) Скласти рівняння реакції розкладу солі.                              (2 бали)
4) Яку масу солі розклали, якщо при цьому виділилася суміш газів об’ємом 22,4л. (н.у) ?                                                                                (2 бали)
5) Вказати процеси окиснення і відновлення, окисник і відновник. До якого типу належить ця реакція?                                                          (2 бали)
6) Що вам відомо про кислоти таких солей? Напишіть формули їх. (1 бал)
7) З якими продуктами розкладу солі буде взаємодіяти крохмаль. Запишіть рівняння реакції.                                                         (1 бал) (Всього 10 балів)




Дякуємо за відповіді!















Департамент освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації
Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара

Обласна олімпіада з хімії
ІІ етап
2015 – 2016 навчальний рік

11 клас
1.Найпоширеніший елемент земної кори: а) Si; б) С; в) О;  г) Аl.
2. У космосі найбільше таких хімічних елементів, що складаються з: а)Гідрогену і Оксигену; б) Гелію, Аргону, Неону; в) Гідрогену і Гелію; г)Нітрогену, Гідрогену і Гелію.
3.Силіцій (ІV) оксид є основою: а) бурштину; б) дорогоцінного каменю аметисту; в)сапфіру; г) перлів.
4.За який елемент у вигляді простої речовини то платять дорожче, ніж за золото, то навпаки, платять за те, щоб його позбутися? а) Платина; б)Меркурій; в) Карбон; г) Силіцій.
5. Сусальне золото містить: а) очищене золото; б) суміш золота з платиною;
в) золото з багатьма домішками благородних металів; г)станум(ІІ) сульфід.
6.Розлиту ртуть можна нейтралізувати за допомогою: а) сірки; б) мідної пластинки в)розчину ферум(ІІІ) хлориду; г) розчину ферум(ІІ) хлориду.
7. У бджолиному меді найбільша масова частка: а) глюкози і фруктози; б)сахарози; в) глюкози і сахарози; г) фруктози і сахарози.
8.В одну стадію з цинк оксиду не можна добути: а) цинк ортофостат; б) цинк гідроксид; в) калій цинкат; г) цинк.
9. Під час озонування кисню об’єм суміші зменшився на 5мл.Об’єми (виміри зроблені за однакових умов) утвореного озону та кисню, що прореагував при цьому, становлять: а) 10 і 15 мл; б) 5 і 5мл; в)10 і 10мл; г) 15 і 10мл.
10.Аномальні фізичні властивості води пояснюються наявністю: а) водневого зв’язку; б) йонів гідроксонію; в) поляризації молекул води; г) розчиненого кисню у воді.
ІІ. У завданнях 11 – 15 необхідно вибрати кілька правильних відповідей. Правильна відповідь за кожне завдання – 2 бали.
11.При окисненні метану киснем повітря в присутності різних каталізаторів можна добути: а) етер; б) спирт; в) альдегід; г) кислоту.
12. Залізо пасивують кислоти: а) концентрована нітратна кислота; б)розведена нітратна кислота; в) концентрована сульфатна кислота; г)концентрована хлоридна кислота; д) розведена сульфатна кислота.
13. Під дією температури не відбувається зміна: а) первинної;  б) вторинної;
в) третинної; г) четвертинної  структур білкової молекули.
14. Щоб зменшити ступінь дисоціації оцтової кислоти до її розчину необхідно додати: а) дистильовану воду; б) розчин нітратної кислоти; в)тверду сіль натрій ацетат; г) тверду сіль калій хлорид.
15.Донезамінних амінокислот належать: а) лейцин; б) ізолейцин; в) аланін; г)лізин.
ІІІ. Завдання 16 - 20 мають на меті встановлення відповідності, для чого необхідно заповнити таблицю, вписати в неї відповідні букви або цифри. Правильна відповідь на кожне запитання –   3бали.
1.

2.

3.

4.

5.

16.Установіть  відповідність між органічною речовиною та можливими якісними реактивами, які можна використати для її розпізнавання:
     1. ацетилен;                          а) бромна вода;
     2. метанова кислота;            б) амоніачний розчин Аg2О;
     3. глюкоза;                            в) розчин FeCl3;
     4.  фенол;                               г) свіжоприготовлений Сu(ОН)2
    5. білок.  д) НNО3 (конц.), t0 С.    е) індикатор лакмус
17.Установіть відповідність між процесом і рівнянням реакції:
1
2
3
4




1.Піроліз метану                      а)2СН4 = С2Н2 + 2Н2
2.Крекінг                                   б)СН4 = С + 2Н2
3.Конверсія метану                  в)СН4 + 2Н2О = СО2 + 4Н2
4.Добування синтез-газу         г)СН4 + Н2О = СО + 3Н2
18.Установіть послідовність типів реакцій для здійснення перетворень:
алкан  → алкен → галогенопохідна алкану → алкен → спирт:
а) гідрогалогенування;   б) гідратація;в) дегідрування;
 г) дегідрогалогенування.
1
2
3
4







19.Установіть відповідність між схемою та типом хімічної реакції:
Схема хімічної реакції
Тип хімічної реакції
1. nН2N – (СН2)5 – СООН → (–НN–(СН2)5–СО–)n + nН2О
а) етерифікації
2. СН3СООН + С2Н5ОН → СН3СООС2Н5 + Н2О
б) естерифікації
3. С2Н4 + Н2О → С2Н5ОН
в) гідратації
4. nС2Н4 → (–СН2–СН2–)n
г) полімеризації

д) поліконденсації

1
2
3
4







20.Установіть послідовність реагентів для здійснення перетворення:
                  1                     2                 3              4            5
 С2Н6  →  С2Н5Сl  →  С4Н10 → СО → СО2 →  С6Н12О6
а)  О2,  надлишок; б)О2,  недостача;в)Сl2, водний розчин;г)  Сl2, hν;д) Натрій;

1
2
3
4
5






 
ІV. Завдання 21 – 25 із відкритою відповіддю і передбачають записи розв’язання задач, розрахунків,  міркувань.
21.У лабораторії є вода, повітря, магній і хлор. Використовуючи ці речовини та продукти їх взаємодії, складіть не менше 20 рівнянь реакцій добування нових речовин. (За кожне рівняння - 0,5 балів.)                   (10 балів)
22.Два вуглеводні з одним подвійним зв'язком мають відношення молекулярних мас 1:1,25. Після гідробромування відношення їх молекулярних мас стало дорівнювати 0,9073. Які це вуглеводні? Напишіть можливі для них ізомери та назвіть їх.                                      (15 балів)
23.Суміш пропану і бутану об’ємом 8,96л (н.у.) спалили, а газ, що при цьому утворився, пропустили крізь розчин натронного вапна. Утворився розчин середньої солі об’ємом 300 мл з концентрацією солі 4,8 моль/л. 
1) Скласти відповідні рівняння реакцій.
2) У яких випадках можливе утворення кислої солі? Скласти рівняння реакції.
3) Обчислити об’ємні частки газів у складі вихідної суміші.    (15 балів)
24.  До водного розчину невідомого альдегіду масою 132 г з масовою часткою речовини 20 % додали надлишок амонійного розчину аргентум(І) оксиду. Утворився осад, на повне розчинення якого витратили 189 г розчину нітратної кислоти з масовою часткою речовини 80%. Визначте формулу альдегіду.                                                                                      (15 балів)
25.До складу середньої солі входять чотиринеметалічніелементи. При нагріванні сіль розкладається з утворенням двох простих газоподібних речовин (містяться в атмосфері) в об’ємному співвідношенні 2:1 та простої речовини у рідкому рівняння реакції розкладу солі.                              (2 бали)
4) Яку масу солі розклали стані.
1) Який хімічний елемент, що входить до складу солі утворює просту речовину у рідкому стані?                                                          (1 бал)
2) Які інші хімічні елементи входять до складу солі?               (1 бал)
3) Скласти , якщо при цьому виділилася суміш газів об’ємом 22,4л. (н.у) ?
                                                                                                              (2 бали)
5) Вказати процеси окиснення і відновлення, окисник і відновник. До якого типу належить ця реакція?                                                           (2 бали)
6) Що вам відомо про кислоти таких солей? Напишіть формули їх.(1 бал)
7) З якими продуктами розкладу солі буде взаємодіяти крохмаль. Запишіть рівняння реакції.                                                                        (1 бал)  

Немає коментарів:

Дописати коментар